EGYÉB MISKOLCI VILLAMOSOK

Miskolcon az egyéb, szolgálati járműveket az M megkülönböztető jelzéssel látták el. Eddig öt jármű tartozott ebbe a kategóriába:
Az M1-es pályaszámú Ganz gyártmányú mozdonyt az MVV állította forgalomba első villamosvonalának megnyitásakor, 1897-ben. A mozdony két hajtott tengellyel rendelkezett, két, 2x25 LE-s T 20 motor hajtotta, tömege 9,36t, tengelytávja 1800 mm volt.A jármű nyitott kocsiszekrénnyel érkezett, amit később zárttá alakítottak.A kocsit közép- és szélső ütközőkkel is ellátták, feladata elsősorban a MÁV kocsik iparvágányokra történő kiszállítása volt. A mozdonyt az 1940-es évek végén selejtezték.

Az M2-es pályaszámú jármű 1953-ban készült el az FVV Dózsa főműhelyében. Nem önjáró, ezért valamelyik motoros járművel kellett továbbítani. A járművön látható áramszedőn keresztül csupán a hóseprő kefék motorjait táplálták. Ezt a járművet 1998. szeptember 30-án selejtezték, de megőrzik, és nem vágják szét.

M3: A kocsi 1896-ban készült a BURV (Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamos Közúti Vasút Rt.) részére, mint T2-es sorozatú élelmiszerszállító zárt teherkocsi. A járművet az 1900-as évek elején kölcssönvette a BKVT (Budapesti Közúti Vaspálya Társaság), majd új helyén 1904-ben motoros teherkocsivá alakítptták át; B17/30 típusú 2x20 LE-s motort kapott. A jármű fogaskerékhajtású volt. Tudjuk még, hogy hossza 6010 mm, a tengelyek közötti távolsága pedig 2770 mm volt.
A kocsi a BKVT állománykimutatásában 602-es pályaszámon 1907-től szerepelt, de csak 1910-ben vásárolták meg a BURV-tól. 1915-ig bezárólag remotorizálták, két SH típusú 30 LE-s motort kapott.
A BSzKRt 1923-ban (?) 7001-re, majd 1940-ben 7007-re számozta.
1955-ben került Miskolcra, ahol mint fedett teherkocsit használták. Motorjait valószínűleg már itt szerelték ki belőle. Miskolcon 1972. december 30-ig szolgált, Ekkor alvázára nyitott teherkocsi épült 1010-es pályaszámon.

Az M4-es pályaszámú mozdony: a kocsi a Schlick gyárban készült 1904-ben, T3 típusjel alatt. A BKVT-nál a 7004-es pályaszámpt viselte. 1940. februárjában 7012-re számozták, majd 1952-től újra a 7004-es pályaszámot viselte. 1961. decemberében került Miskolcra, ahol 1990. december 30-án törölték az állományból. Ezt a kocsit is megőrizték, 2004-ig bezárólag a felújítását tervezik.

A másik hóseprőt M5-ösnek hívják. 1910-ben készült a BVVV (Budapesti Villamos Városi Vasút) Aréna (ma Dózsa György) úti főműhelyében motoros fedett teherkocsiként. Ekkor hossza 7000 mm, a tengelytávja pedig 3200 mm volt. A kocsi 2x35 LE-s D80-as motorral lett felszerelve, valamint az ajtajainál egy-egy 1000 kg teherbírású emelődaruval is rendelkezett. Pályaszáma 64. volt.
A BSzKRt 1923. január elsején 7011-re, majd 1940. február 18-a után 7016-ra számozta át. Élete első fordulópontja 1963. december 29-én történt, amikor a Dózsa főműhelyben önjáró motoros hóseprővé építették. Ekkor 2x75 LE-s TS 100-as típusú motort kapott. Szolgálati helye az Angyalföldi Kocsiszín lett. Nem sokkal később, 1968. szeptember 27-i dátummal korszerűsítették, B935 típusú seprőmotort kapott. 1977-ben újabb átalakításon esett át: október 13-i dátummal kapott fővizsgája keretében RT 5,6/14 típusú vontatómotort, CL2-es légsűrítőt, pantográf áramszedőt és új fékrendszert kapott a Füzesi főműhelyben. 1978. október 31-én 7131-re számozták. 1986. december 29-i dátummal elhagyta Angyalföldet, és Zugló kocsiszínbe helyezték át. Utolsó általános főjavítását 1993. szeptember 13-án kapta a BKV Fehér úti főműhelyében, majd 1995. július 13-án szerezte utolsó budapesti fővizsgáját. 1997. október 2-án három társával együtt selejtezték, de mégsem vált a lángvágó martalékává, mivel a Miskolc Városi Közlekedési Rt. (MVK Rt.) megvásárolta őt a BKV-tól. 1997. december 4-én szállították el őt a Száva kocsiszínből az MVK Rt. telepére, majd 1997. december 19-én miskolci hatósági vizsgáját is megkapta. Első miskolci hóseprésére - hó hiányában - 1998. december ötödikén került sor.

Fotók az egyéb miskolci járművekről

VISSZA