A 63-as villamos története

1900. április 20-án egy aprócska kis vonaldarabbal bővült a BKVT villamoshálózata: átadták az Átlós utca (ma Bartók Béla út) és az Erzsébet-sósfürdő közötti vonalszakaszt.
Nem volt hosszú az egyvágányos vonal (kb. 500 méter); a mai Tétényi út vonalán vezetett a Szent Imre kórházig - ez volt akkor az akkori Erzsébet-sósfürdő. A vonal végén egy végkitérő volt. 

A vonalon napközben egy villamos közlekedett ingakocsiként, csatlakozva az kelenföldi járatokhoz. 1905-ben a viszonylat megszűnt, majd újraindult 1909. elött. 1910-ben ez a BKVT járat lett a 63-as, a legmagasabb viszonylatszám a számok első kiosztásakor: 

63: Sósfürdői ingakocsi
Egy 1911. utáni időpontban a járat megszűnt, 1916-18. között azonban 41-es viszonylatjelzéssel újra indult. 1919-ben újra megszűnt, de a '20-as években ismét újraindult és egészen 1944. szeptemberéig járt. A sósfürdői vonal ezzel szűnt meg véglegesen.
41-es villamos 1937-ből
Nincs tudomásom fényképről se az első 63-as vonalról, se a járművéről. Helyette egy Q kocsit ábrázoló fényképet mutatok a 1937-ből, az akkori 41-es ingajáratról

Nem sokáig maradt üresen a 63-as viszonylatszám, még 1915. elött a 61-essel együtt körforgalmú járattá szervezték a következő útvonalon: 
63: Fogaskerekű vasút  - Margit híd - Szabadság tér - Ferenc József híd - Fogaskerekű vasút
Az ellenkező irányban a 61-es villamos járt körbe. Valószínű, hogy a járatok a Fogaskerekűhöz csatlakozva közlekedtek. 

1916-18 között épült ki a Retek utcai végállomás (a mai Moszkva tér sarkában); ekkor egy hurokvágányt építettek ki Zugliget irányából. Ekkor gyakorlatilag egy csapással megszűntették a Zugliget (43/45), Hűvösvölgy (39/41) és a Fogaskerekűtől (61/63) érkező a várost körüljáró körforgalmú járatpárokat. Helyettük egy-egy sűrű forgalmú viszonylat indult Hűvösvölgybe (83) és Zugligetbe (81). Ezen kívül is voltak még közvetlen járatok a Nyugati pályaudvartól Szépilonára (77) és a Fogaskerekűhöz (79).

A Kálvin tér az 1910-es években
A 63-as villamos helyett ismét mást: egy 61-est mutatok a Kálvin téren Q típusú (?) kocsival . Valószínűleg valamilyen forgalmi esemény miatt torlódhattak fel a járművek. A felvétel időpontja bizonytalan: 1910. és 1917. között készülhetett
A 61/63-as körforgalmú járat nem szűnt meg teljesen, sőt a körforgalom is megmaradt - az utasforgalmi igényekhez képest módosított útvonallal: 
63: Közvágóhíd - Lónyai utca - Ferenc József híd - Déli pályaudvar - Szabadság tér - Üllői út - Haller utca - Közvágóhíd 
Ellenkező irányban továbbra is a 61-es járt körbe. A körforgalmú vonalak egyik előnye volt, hogy pótkocsit vontathattak. Valószínűleg - mivel Közvágóhídon hurokvágány volt a HÉV végállomás mellett - a 61/63-asok M+P-os szerelvényekben közlekedhettek. Érdekes egyébként ebben a vonalvezetésban, hogy a 61/63-as a Kálvin tér két oldalán (a Lónyai utcánál és az Üllői útnál) is megfordultak egészen más útiránnyal. 

1919. augusztusától a budapesti villamosközlekedést a folyamatos forgalmi zavarok és korlátozások jellemezték. Több vonal és sok viszonylat forgalma teljesen megszűnt, 1919. augusztus 15-től a 61/63-as viszonylatpár is erre a sorsra jutott.

A Retek utcai villamos-végállomás
A Retek utcai végállomás a '30-as években. Ekkorra már többé-kevésbé eltűntek azok a körforgalmú - a '20-as években már számcseréssé alakított - viszonylatok, amelyekből 1925-ben még három is (15/17, 33/35, 61/63) a kép bal szélén lévő vágánynál cserélt táblát

A '20-as években - a helyzet normalizálódásával - a 61/63-as viszonylat is újraindult. Az 1925. október 1-től érvényes mentrendben a következő útvonallal: 
63: Népliget - Elnök utca - Ferenc József híd - Krisztina körút
A Krisztina körút végállomás a mai Moszkva tér - illetve az akkori Retek utcai csomópont volt. A villamosok itt nem tudtak visszafordulni, helyette átcserélték a számtáblákat, és tovább mint 61-es közlekedtek a Margit híd - Szabadság tér - Üllői út - Elnök utcán keresztül vissza a Népligethez. Az ellenkező irányban természetesen a 61-esek cseréltek táblát 63-asra. A járat napközben 10 percenként, este 20 percenként közlekedett.
Pótkocsik Népliget végállomáson
A '20-as évek elején a 30-as 5207-es és a 61-es villamos 4909-es pótkocsija Népligetnél. Itt soha nem volt hurokvágány, így a villamosok a pótkocsikat a végállomáson átcsatolták - ezek a járművek is felcsatolásra várnak.
A 61-es villamos számcserés párja volt a 63-as villamos, a fényképen látható villamoskocsi táblájának másik oldalán valószínűleg a 63-as viszonylat táblája van
A BSzKRt '20-as évekbeli törekvése a bonyolult járatvezetések megszüntetése volt. Így hamarosan a 63-as ismét megszűnt, 1928-ban már csak 61-es létezett Népliget - Szabadság tér - Új Szt. János kórház útvonalon. A későbbi évtizedekben a Népliget végállomás elvesztette szerepét, csomópont funkcióját a Nagyvárad tér vette át.

A 63-as villamos negyedik reinkarnációja valószínűleg 1942. december 26-hoz (vagy 1943-hoz?) kötődik, amikor a dél-Budai átszállóforgalmat az akkori Horthy Miklós (ma Móricz Zsigmond) körtérre koncentrálták:
63: Nagyvárad tér - Horthy Miklós körtér
Mindenesetre az 1944-es májusi menetrendben ezen az útvonalon közlekedik.

1944-ben a háború elérte Budapestet. Ezért 1944. szeptember 27-étől a villamosforgalom korlátozásaként és koncentrálásaként a 63-as vonala megváltozott:

63: Nagyvárad tér - Kelenföldi pályaudvar
ettől a héttől kezdve vasárnaponként szünetelt a 63-as forgalma. 1944. novemberétől Budapesten már csak szükségforgalom volt fenntartható, innentől kezdve a 63-as forgalma a többi viszonylattal együtt szétzilálódott.

A 63-as viszonylat ötödik újraindítása 1946. augusztus 20-ra esett, amikor a Ferenc József hidat (hamarosan Szabadság-híd) átadták a forgalomnak: 
63: Nagyvárad tér - Széll Kálmán tér
Ekkor a hídon két viszonylat közlekedett dél-Buda felé (48, 49), és egyetlen viszonylatként a 63-as észak-Budára. 
A Szabadság híd átadása
A Szabadság híd ünnepályes átadása: két 2700-assal
1948. augusztus 1. -  a Margit híd teljes szélességű átadása további változást hozott a 63-as vonal vezetésében - a Széll Kálmán tértől továbbvezették a János kórházhoz: 
63: Nagyvárad tér - János kórház
Ezzel észak-Buda és dél-Pest egyetlen közvetlen összekötő járatának végállomásai több mint két évtizedre rögzültek.
Fővám tér
63-as villamos a Fővám téren, 1950 körül egy BSzKRt fényezésű 2500-as motorkocsival. Megfigyelhető, hogy a 2-es villamos aluljáróját már átadták
A 63-as vonalra az évek során sokféle villamostípust osztottak be.
Kálvin tér - Üllői út
A Kálvin téren az Üllői út torkolatában a 63-as villamos - 2700-assal (?) és két 5100-as pótkocsival.
Az '50-es években a járat motorkocsijai jellegzetesen két pótkocsit vontattak
Nagyvárad tér - felszállóhely
1958 körül, hétvégi forgalomban a 2835-ös 4300-as pótkocsikkal. A 2800-asok ezidőtájt szinte csak a Nagykörúton közlekedtek, a 63-ason minden valószínűség szerint csak ideiglenesen voltak forgalomban.
1956 után jelentős kavarodások voltak a típuselosztásban a harcok miatt megszűnt vonalak és végállomások, illetve a folyó acélvázasítási munkák következtében. Emellett a 63-as hétvégén jelentős forgalmat vitt a Budai hegyek irányába, kellett az erősítés
Nagyvárad tér
1958 körül egy másfajta szerelvény: acélvázas 1000-es motorkocsi az 5840-es és egy második 5800-as pótkocsival.
Moszkva tér
A Moszkva téren a 3246+3247-es szerelvény. 
Az '50-es évek legvégén iker UV szerelvényeket osztottak be a 63-asra
Attila út - Döbrentei tér
Az Attila úton egy Stuka+pótos szerelvény a 63-ason, az 1960-as évek legelején. 
Stuka+pótkocsis szerelvények és UV+pótos szerelvények jártak ekkor a 42-es és 63-as vonalon
Üllői út
A képen az 1104-es az Üllői úton 1962 után.
1962-65 (?) között a 63-asra kerültek az egyirányú házi csuklós kocsik
Kálvin tér
A Kálvin téren egy 1500-as+pótkocsis szerelvény.
1965-től (?) 1972 végéig 1500-as szerelvények közlekedtek a 63-ason. Követési idejük 4-5 perc körül volt csúcsidőben, egyes vonalszakaszain 96%-os férőhelykihasználást regisztráltak (átlagosan!)
Gellért rakpart
A 2732-es egy 5000-es pótkocsival a Gellért rakparton.
Úgy tűnik a '70-es évek eljén már nem volt elegendő 1500-as a 63-asra, több kép mutat a helyükre beosztott 2700-asokat többféle pótkocsitípussal (4400, 5000, 5800) M+P szerelvényekben Kispest kocsiszínből
A 63-as villamosnak irodalmi emléke is született: Benjámin László versben örökítette meg.
A Gellért téren csak a villamos kanyarodhatott északról a hídra. Ennek biztosítására kézi állítású forgalomirányító lámpa üzemelt, a tér közepén álló bódéból irányítva (a mellékelt képen látható). A rendőr az érkező villamosok esetén adott csak szabad jelzést kanyarodásra. A megoldás a '70-es évek elején már fennakadásokat okozott a Bartók Béla úton. 

Egyébként a Gellért téren nehéz volt a 63-asnak kijelölni a megállóhelyét: a hídon nem lehetett megállót létesíteni, így a híd északi oldalán volt a 63-asbak mindkét irányban a megállója. A Nagyvárad tér irányába a járdasziget igen keskeny volt (ez is megfigyelhető a képen). Az egyenesen továbbhaladó járatok (9, 19, 68) ezen a megállóhelyen áthaladtak utascsere nélkül; ezeknek a járatoknak a megállóhelye a másik oldalon volt.

Gellért tér 1973.
A Szent Gellért tér csomópontja 1973 körül. Elmondások szerint 1972 végefelé csőtörés volt a Szabadság hídra kanyarodó vágány alatt, ekkor a 63-as villamosok csak a Körtérre betérve (!) tudtak a hídra felkanyarodni. Ennek nyoma látható a képünkön: az útburkolat helyreállítasa után a hídra kanyarodó vágány már nem létezik, noha a hídról észak felé kanyarodó vágány még járható
A '70-es évek Budapesten nagy változásokat hoztak a villamosforgalomban - a metró megnyitása miatti átszervezések miatt. A 63-as dél-Pest - észak-budai irányú forgalmát a metróra terelték, illetve 1972. december 23-tól magát a 63-as villamost is elterelték, a Deák téri állomáson volt csatlakozás a metróhoz: 
63: Nagyvárad tér - Madách tér
Ezzel a járat gyakorlatilag a 42-es és 52-es villamos egyik betétjáratává vált. Nem is volt túl sűrű: összesen két hármas UV szerelvényt osztottak be Száva kocsiszínből.

Baleset 1970-ben a Szarvas téren
1973. november 8-án megszűnt a 63-as villamos. Valószínűleg ekkor kezdődött meg a Kálvin téri aluljáróépítés, így amúgy is rövidíteni kellett az Üllői úti villamosjáratokat (az ideiglenes végállomás az Üllői út végén volt). A 63-as villamos amúgy is ritkán járt kicsi utasforgalommal, funkcióját a rövidítés után amúgy sem tudta volna ellátni.

A '90-es évek második felében egyre komolyabb helyen merült fel a gondolat, hogy az Örs vezér terén össze kellene kötni a zuglói és kőbányai villamosvonalakat, ezzel közvetlen összeköttetést teremtve észak- és dél-Pest között. A megvalósításhoz az Árkád üzletház építése adta meg a lökést: az aluljáró átépítése, az autóbusz-végállomás áthelyezése és a közúti forgalom átszervezése mellett felvették a tervek köze az összekötést is.
Az összekötéssel kapcsolatban át kellett gondolni Zugló villamosforgalmát, tekintettel arra, hogy hová helyezzék a meghosszabbított 13-as villamos (ami a 3-as viszonylatszámot kapta meg) végállomását. 

Természetes választás volt a Mexikói út, ami az 1-es villamos és a kisföldalatti kapcsolatának köszönhetően nagy utasforgalmat vonz. Ehhez viszont a Nagy Lajos király útján meg kellett építeni a bekanyarodó vágányt az Erzsébet királyné útjára. Ez 2000 nyarán történt meg a Nagy Lajos király úti vágányok részleges rekonstrukciójakor. 

Előkészítendő az utasforgalom 3-as villamosra terelését, a BKV Rt. közvetlen villamosviszonylatot indított az elkészült új összekötésen keresztül.

Nagy Lajos király útja
Vágányrekonstrukció és kitérőépítés a Nagy Lajos király útja és az Erzsébet királyné útjának kereszteződésében, 2000 nyarán
Uherkovich Péter
2000. szeptember 4-én tehát újra életre kelt az elfelejtett 63-as viszonylatszám: 
63: Örs vezér tere - Mexikói út
A járatot Zugló kocsiszínből adták ki iker UV-kel. A megnyitáshoz néhány 3200-as szerelvényt adott át Száva kocsiszín Zuglóba. 

Nem várt problémát jelentett a Nagy Lajos király úton a megsűrűsödött villamosforgalom. Az itteni jelzőlámpáknál a villamosok bejelentkeztek, és ekkor addig szabad jelzést kaptak, amíg a villamos át nem haladt a kereszteződésen (több helyen utascsere után). Ez a 63-as megnyitása után a keresztirányú forgalomnak néha 4-5 perces fennakadást jelentett, ha az ellenkező irányban is jött villamos - forgalmi torlódásokat okozva ezzel. Hamarosan módosították a jelzőlámpák programozását.

Zugló kocsiszín
Zugló kocsiszínben az első 63-as villamosok indulásra készen a két végállomás felé
Szigeti Dániel
Alig egy éves közlekedés után - 2001. október 3-ától - a 63-as viszonylat átadta a helyét a 3-as villamosnak, amely a Mexikói úttól a Gubacsi útig jár. A viszonylatra hannoveri TW 6000-eseket osztottak be, reggeli csúcsidőben 6 perces követési idővel. Ezzel a későbbiekben a 32-es autóbusz Bosnyák tér és Kőbánya közötti forgalmát is átveszi majd a vonal. 

Minden bizonnyal rövid időn belül fel fog értékelődni a közúti forgalomtól elválasztva közlekedő 3-as villamos szerepe a megnövekedett közúti forgalom és az egyre gyakrabban kialakuló torlódások következtében. Reméljük, hogy ezek a változások új életet hoznak a '90-es években a leépülés útjára lépett zuglói villamoshálózatra.

Mexikói út
A 3869+68-as iker UV szerelvény a megnyitás napján a Mexikói úti végállomáson
Szelényi Gábor

Készítette: Németh Zoltán Ádám
Fotók:  Nagy Dénes Lajos, Szelényi Gábor, Székács András, Szigeti Dániel, Uherkovich Péter

Felhasznált irodalom:
Tóth Lászlóné: A Rákóczi úti villamosközlekedés; Közlekedéstudományi Szemle VIII. évf. 4. 164. oldal (1968.)
Pintér László - dr. Rózsa László:  A Rákóczi úti villamosvonal megszüntetésének lehetősége a metró új szakszának megnyitásakor; Közlekedéstudományi szemle XXII. évf. 9. 396. oldal (1972.)
A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I-II-III (1987.)
A budapesti közúti vasút 100 éve (1966.)
A 100 éves budapesti villamosvasút története (1987.)
Villamosvasúti menetrendek 1910, 1915, 1925, 1928, 1944, 1949, 1950-1980.