A BÚR-vasút első kocsitípusai



 
BURV A3+M304
A BÚR-vasút pótkocsis szerelvénye a vonal megnyitásakor: az A3-as motorkocsi az M304-es pótkocsival.

A Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamos Vasút - a "búrvasút" - 1896. január 12-én nyitotta meg megyeri, majd 1896. március 15-én a rákospalotai vonalát. A forgalom megindításához szükséges járműállományt a Ganz-gyárból rendelték meg. A többi budapesti villamosvasúti vállalat már korábban is adott a Ganznak megrendelést villamoskocsik gyártására, azonban ezek voltak az első olyan villamosok Budapesten, amelyeknek a villamos berendezését - motorokat, menetkapcsolókat - is a Ganz szállította. A nagy cégek, mint a BKVT csak a kocsiszekrény építését bízta a Ganzra, de motorokat, menetkapcsolókat a két nagy külföldi cégtől, a Siemens & Halsketől (pl. SH motorok, SH 902-es menetkapcsoló) vagy a General Electric Union licenceket gyártó AEG-től (pl. GE 58 (Unió) motorok, Unió menetkapcsoló) vásárolták. Ellenben a BURV első villamosai teljes mértékben Ganz felszereléssel - T 15-ös típusú motorokkal és SP 35/600-as menetkapcsolókkal -  voltak ellátva. Ez persze nem csoda, hiszen a BURV Részvénytársaságban a Ganz és Társa is tulajdonos volt. A villamoskocsik stílusa egyébként nagy hasonlóságot mutat az ekkor induló pozsonyi és miskolci villamoskocsikkal, melyeket szintén a Ganz helyezett üzembe.

Műszaki adatok

 
A (majd G) típus 
gyártáskor (1895-1896)
M típus 
gyártáskor (1895-1896)
G típusú motor-/pótkocsi
1941-ben
M típusú pótkocsi
1941-ben
pályaszámok
1-24
300-317
9000-9005 -> 7290-7295 
9050-9054
9400-9409
ütközők közötti hossza
7514 mm
7514 mm
7514 mm
7600 mm
szélessége
2100 mm
2100 mm
2100 mm
2100 mm
tengelytáv
2700 mm
2700 mm
2700 mm
2700 mm
önsúlya
 ...
... 
8800 kg 
5400 kg
4600 kg
ülőhelyek
18 + 12 álló
22 + 14 álló
16
16
motorok
T 15
-
SH / - 
-
teljesítménye
2 x 15 LE
-
2 x 30 LE
-
menetkapcsoló
SP II 35/600
-
 SP II 35/600 / -
-
fékrendszerek
kézifék 
villamosfék
kézifék
kézifék 
Böcker légfék 
villamosfék (csak a motorkocsin)
kézifék 
Böcker légfék
Részletes állományi adatok a motorkocsikról
Részletes állományi adatok a pótkocsikról

Motorkocsik

A BURV összesen 24 db motorkocsit vásárolt a Ganztól, melyek 1-24-es pályaszámot kaptak. A kezdetben A, később G típusjellel nyilvántartott motorkocsik eredetileg rúdáramszedős kivitelűek voltak. A villamosok rövid ötablakos kivitelűek voltak, laternás tetőszerkezettel. Ezek a kocsik még merev ütközőkkel rendelkeztek, ma a kisvasutakon láthatunk hasonlót. A BURV kocsik a leírások szerint zöldek voltak, más leírások viszont a barna fényezést említik, melyet talán 1898 után alkalmazhattak, amiután a vállalat a BKVT érdekkörébe került. Eredetileg a motorkocsik pályaszáma elé egy A betű is került, a pótkocsik pedig egy M betűt kaptak.

A motorkocsik történetével kapcsolatban több részlet is homályban van. A motorkocsikról készült megnyitás korabeli felvételeken jól megfigyelhető eredeti szélvédőjük, a tetőre helyezett dupla pályavilágítókkal. A jelzőcsengő szokásos módon a homlokfalra volt felszerelve kívülről. Ezek a villamosok valószínűleg az eredeti fényezéssel lettek lefényképezve: világosabb alapon sötétebb (zöld?) oldalminta látszik. Ilyen kép készült az A1, A3, A5-ösről (árulkodó a pályaszámban bennemaradt betűjelzés is, melyet a megnyitás után megváltoztattak).

Azonban - gyaníthatóan már a megnyitás után pár évvel készült képeken - egy második homlokfaltípus is látható: ezeken a kocsikon a homlokfal sokszorosan tagolt, a homlokfalba egy jelzőharang és két fényszóró is be lett építve. Ilyen kép készült egy ismeretlen pályaszámú kocsiról, valamint a 2-esről és a 4-es motorkocsiról is,  ám ez utóbbi képek már biztosan 1903 utániak, mert látszanak a légfék szerelvényei is.

Egyes források szerint [7] a BURV kocsik már 1898-1900 között egy javításon estek át, ha ez igaz, akkor valószínűleg ehhez kapcsolódott az új bonyolultabb homlokfal kialakítása. Erre az időszakra esett, hogy a BKVT részvénytöbbséget szerzett a BURV-ban, ezért lehetséges, hogy az átalakítás kezdetben az eredeti fényezés megtartásával járt, és csak később vezették be a BKVT kocsikra jellemző barna színt [7].

Érdekesség, hogy noha a BURV rúdáramszedős megoldása különleges felsővezetékkiképzést igényelt, mégsem volt gond abból, hogy Újpest területén átjárjanak velük a többi társaság vonalaira. A BVKV 1898-ban villamosított megyeri vonalát például a korabeli jegyzőkönyv szerint egy rúdáramszedős BURV-kocsival járták be a hatósági vizsgán [7]. Valószínűleg erre azért volt szükség, mert az iparvágányok teherforgalmát a külső Váci úton is Angyalföld MÁV állomás kiindulóponttal a BURV bonyolította rúdáramszedős mozdonyaival.
 
BURV A5
A BURV A5-ös motorkocsija a telep előtt, az eredeti egyszerűbb kivitelű homlokfallal és eredeti fényezésével. A pályacsengő szokásos módon a szélvédő alatt helyezkedik el, a két pályavilágító viszont a szélvédő fölött.  Érdemes megfigyelni a I. és II. kocsiosztályt a villamoson. A leírások ugyan I. és III. kocsiosztályt említenek, ám a kocsiosztályok a kihasználatlanság miatt még a megnyitás évében megszűntek.
Egy BÚR-kocsi elbarangolt az Újpesti kocsiszínbe a századforduló körül, ahol az ezidőtájt tömegesen félreállított lóvasúti kocsikat is tárolták. Ugyan a BÚR-kocsi láthatóan rúdámszedővel üzemelt, a kép tanúsága szerint minden probléma nélkül el tudott jutni a BKVT Újpesti kocsiszínjébe. A BURV kocsit közelebbről megfigyelve láthatjuk, hogy ez ugyan eredeti fényezésű, ám homlokfala a bonyolultabb, pályacsengővel és pályavilágítóval egybeépített szélvédőjű, melyek az alanti képeken is szerepelnek.
BURV A...
A BURV egyik legelső motorkocsija. Megfigyelhető a különleges homlokfal, ahol a pályacsengőt helyettesítő harang és a kettő pályavilágító a többszörösen osztott homlokfalba volt beépítve. A kocsi pályaszámából - mely továbbra is a díszléc alatt helyezkedik el - csak az A típusmegjelölés olvasható le. Ez a kép talán 1900 körüli.
Az újpesti városháza 1900-ban épült: ez előtt áll a BURV 4-es motorkocsija és az egyik BVKV kocsi. Ez a kép 1903 után készülhetett, a kocsi még mindig merev középütközős, ám felszerelésre került a légfék vezetéke, melynek csöve a homlokfal előtt van kívül végigvezetve. Megjelent továbbá egy újabb pályavilágító a homlokfalon, az ütköző felett. A pályaszám oldalt már a középső ablak alatt van, a két nagyméretű cégjelzés között.

A BURV első villamosait ezután is többször átépítették. 1903-ban légfékkel szerelték fel a kocsikat. 1907-ben - az újabb vonalak megépítése előtt - kaptak a motorkocsik Budapesten szokásos líraszedőt. 1909-ben a villamosok peronjait szerkesztették át: az eredetileg elkeskenyedő peronjait kiszélesítették, az akkori villamoskocsikhoz hasonló kivitelűre alakítva át. Ekkor a különlegesen kialakított homlokfalukat is egyszerűbbre építhették át. Végül 1916 után az eredeti csavarrugós hordszerkezetet - melyek a korai Ganz kocsikra voltak jellemzőek Miskolcon és Pozsonyban is - laprugósra cserélték le. Gyaníthatóan ezekhez az átalakításokhoz kapcsolódott, hogy az alváz magasabbra került, az eredeti merev középütközőt lengőütközőkre cserélték le, és a lépcsőfokok számát megnövelték (bár egyes források [1] a lépcsők számának növelését a peronátalakításhoz kötik). Nem alakították át laprugósra az 5-10, 18, 21, 22, 24-es motorkocsit.

1907 után alsóvezetékes szedővel is felszerelték őket, a Nyugati pályaudvar előtti rövid szakasz alsóvezetékesre való átalakítása miatt. Ezt hamarosan azonban megszűntették. 1918-ban a sorozatból 12 motorkocsit pótkocsivá alakítottak át.

1923-ban 6 motorkocsit és 7 pótkocsivá átalakított motorkocsit eladtak a BURV BKVT-val szemben fennálló adóssága fejében a BHÉV-nek (motorkocsik: 7, 11, 18, 21, 22, 23; pótkocsik: 5, 6, 8, 9, 10, 15, 24). A BHÉV azonban nem használta fel ezeket a járműveket az adatok szerint, valószínűleg a kocsik bontásra kerültek.

1922-30-ban a megmaradt hat motorkocsira az eredeti motorjaik helyett SH motorokat szereltek fel [1]. (Más kimutatás 1932 utánira teszi ezt az időpontot [3].)
 
Az egyik G típusú BURV motorkocsi az újpesti Viola utcában, a D jelű viszonylaton 1910-14 között. A kocsi homlokfala már át lett építve, érdekes módon a pályavilágítója a csengő alatt van (a későbbi képeken a szélvédő mögött látható). A Viola utcai vonal forgalma 1914-ben megszűnt, a vágányokat 1924-ben bontották fel.
Az Árpád út és az István út kereszteződése Újpesten, valószínűleg a '30-as évek elején. A képen egy motoros fedett teherkocsi látható, valamint a BURV 1000 V-os motorkocsija és a hozzákapcsolt G típusú pótkocsi, mely az A viszonylaton közlekedett a Nyugati pályaudvar és Rákospalota között.

1938-ban a 2-es és 16-os motorkocsira Monterose-távkapcsolású berendezést szereltek fel. A 13-as pókocsira átmenő vezeték került, így egy - három azonos formájú kocsiból álló - távkapcsolású szerelvényt kaptak[1]. Más forrás [3] szerint a berendezést 1943-ban szerelték fel, az ekkor már 7290+9054+7292-re átszámozott kocsikra. Hamarosan azonban leszerelték a kocsikról a távkapcsolású berendezést.

A megmaradt 2, 14, 16, 17, 19, 20-as motorkocsit 1940-ben sorban 9000-9005-ös BSzKRt rendszerű pályaszámmal látták el - noha a cég formális önállósága, és ezzel együtt a BURV cégjelzés megmaradt. 1942-ben azonban kivonták a motorkocsikat a személyforgalomból, helyette szakszolgálati állományba kerültek. Ekkor 7290-7295-ös pályaszámokat kaptak a villamosok. 1946-ban 7294-est selejtezték; a 7291 elégett a kispesti tűzben 1947-ben, hármat 1949-ben selejtezték, az utolsó 7295-öst 1951-ben vonták ki a forgalomból.

Az állományban megmaradt 1, 3, 4, 12, 13-as pótkocsik 1940-ben 9050-9054-es pályaszámokat kaptak. A 9050-9052-es a háború után selejtezve lett. Hamarosan a maradék kettő is erre a sorsra jutott, 1949-ig az utolsó 9054-est is törölték az állományból.
 

9000
BURV 12
A (2 ->) 9000-es motorkocsi Angyalföld kocsiszínben, 1940 körül. A villamos jellegzetes sárga fényezésű (elmaradt az ekkor szokásos alsó fehér tartomány), a peronoknál meghosszabbított takarólemezeket alul barnára fényezték (hasonlóan a BKVT Q és N típushoz).
A BURV 12-es kocsija, egy pótkocsiból átépített kocsi Angyalföldön, valószínűsíthetően szintén 1940 körül, még átszámozása előtt.
7295
7295
9053
A ( 20 -> 9005 ->) 7295-esre átszámozott motorkocsi a 1942 után előlről és oldalról fényképezve.
A (12 ->) 9053-as pótkocsi ismét a '40-es években, ezúttal valószínűleg Ferencváros kocsiszínben. A II. világháború alatt több BURV kocsi a dél-pesti vonalakon közlekedett, mert széles talpú kerekeiknek köszönhetően alkalmasak voltak a BHÉV hálózatára is.
Részletes állományi adatok a motorkocsikról

Pótkocsik


A BÚR-vasút megnyitásakor 18 darab nyitott peronos pótkocsit is beszerzett, melyek 300-317-es pályaszámokat kaptak. A kocsik szintén ötablakos, laternás tetős kivitelűek voltak. Eredetileg csak kézifékkel voltak felszerelve, így a forgalomban fékezetlenek voltak. Hamarosan - 1903-ban - azonban elrendelték a légfék felszerelését, a légvezetékek csöveit azonban szokatlan módon a homlokfal előtt vezették el. Eredetileg ezeken a pótkocsikon is merev ütköző volt felszerelve, melyet egy későbbi átalakítás során a szokásos lengőütközőkre cserélték le. A pótkocsik rugózását is átalakították 1916 után, az eredeti tekercsrugókat laprugók váltották fel (a 309-es kocsi kivételével). Az alacsony szerkezet megtartása végett azonban megmaradt az eredeti tengelyvezetés, a laprugók pedig a csapágytok alá kerültek. Így nem kellett a peronlépcsők kialakításán módosítani.

1923-ban a BHÉV ezekből a pótkocsikból is vett át adósságkiegyenlítés fejében. Összesen 8 járművet adtak át a sorozatból (302, 303, 304, 308, 309, 310, 314, 317). Ezek sem kerültek azonban forgalomba, felújítás helyett elbontották.
 
BURV 306
BURV 301 (B)
A 306-os pótkocsi a két háború között. A nyári melegben jól jött a kocsik oldalán alkalmazott napellenző vászonponyva, melynek alkalmazását még a két háború között megszűntették.
A 301-es pótkocsi, egy SS típusú motorkocsi mögött az István úton, a B vonalon haladva Megyer felé, valószínűleg a század '20-as éveiben. A képen egy korabeli autóbusz is látható.

 
BURV 316
A BURV 316-os pótkocsija valószínűleg már 1940 körül.
Az 1940-ben még állományban lévő maradék tíz kocsit sorrendben átszámozták a BSzKRt számrendszerébe, 9400-9409-es pályaszámon.

Feltehetőleg 1944-ben a 9400-ast kivonták a személyforgalomból, sínhálózatmérő kocsi lett belőle.

1945-ben a 9401-9409-es kocsik üléseit kiszerelték, és belső terét teherszállításra tették alkalmassá. Ezeket a kocsikat csarnoki élelmiszerszállító teherkocsinak használták. Az átmeneti időszak elmúltával 1946-ban megkezdődött ezen pótkocsik selejtezése. 1949-ben a még meglévő 9400-as és a 9403-9405-ös kocsikat átszámozták: 8850-8853-ra.. A 9401-est - noha hivatalosan 1948-ban már selejtezték - továbbra is használták szemétszállításra, ezért 1950-től 8700-as, majd hamarosan 8750-es számot kapott. Ezután még szűk egy évig közlekedett, majd selejtezték.

A csarnoki kocsikra egyre kevesebb szükség volt, ezért őket még az '50-es évek során selejtezték. A 8850-es sínhálózatmérő viszont sokáig üzemelt, a jármű peronját beüvegezték, az üvegezés eltérő stílusa azonban mutatta, hogy a villamos eredetileg egy nyitott peronos kocsi volt.

A 8850-es sínhálózatmérő kocsi felszerelésként egy áramszedőt kapott. Feladata az volt, hogy megállapítsa, hogy a sínhálózat alkalmas-e a visszavezetésre, azaz a síntörések, és a sínfolytonosság-megszakadások ellenére vissza tud-e menni az az áram az áramátalakítók felé, amely a felsővezetékből érkezik. A belső terében ezért egy gyengeáramú motordinamó volt beszerelve. A kocsit egy Muki vontatta, és állandó társa volt egy BKVT eredetű pályakocsiból átalakított 8708-as kis mellékkocsi is, amely a mérés nélkülözhetetlen alkatrésze volt - erre a mellékkocsira volt a hálózatmérés másik pólusa. (Az 1963-as kimutatás szerint volt egy második 8709-es pályaszámú mellékkocsi is az áramellátási szakszolgálatnál.)

A 8850-es kocsit - mint a BURV-től fennmaradt egyetlen személyszállító járművet - a '70-es években Közlekedési Múzeum védetté nyilvánította. Ezért kiváltására a 4479-es BHÉV állományú P XX-as pécsi eredetű acélvázasított pótkocsit alakították át sínhálózatmérő kocsinak, és a 8850-est pedig félreállították. A kocsi felújítását 1986-ban kezdték meg [1], és 1987-ben a Közlekedési Múzeum új csarnokában állították ki üzemképesen, 1920-as évekbeli állapotában, BURV 300-as pályaszámmal.
 
8850
Lakos Rudolf
8850+8708
Vitányi Iván
A 8850-es sínhálózatmérő kocsi Ferencváros kocsiszínben, a '80-as évek elején.
A 8850-es kocsi, valószínűleg előtte a 8708-as mellékkocsival, 1982-ben.
7048+300
Komjáthy Zoltán
BURV 300
Varga Ákos Endre
A 7048-as Muki vontatja a 300-as pótkocsit a Füzesi-műhelyből, 1987-ben.
A 300-as pótkocsi a Közlekedési Múzeumban.

Részletes állományi adatok a pótkocsikról

Készítette: Németh Zoltán Ádám

Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan adatok esetén jelölöm külön a forrást.
                                           Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a szerzőhöz, vagy a webmesterhez!

Felhasznált irodalom:
[1] - A 100 éves Budapesti villamosvasút története, 1987 - Lovász István táblázata
[2] -  Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György - Régi magyar villamosok
[3] - A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I-II-III
[4] - Keller László: A BURV kialakulása és fejlődése; VK 81/6.
[5] - A budapesti közúti vasút 100 éve
[6] - Személyszállító járműállományi kimutatás - 1941.
[7] - Krizsán Sándor adatai

2005.IV.