1975-ös FSZU kivonat
villamos és trolibuszra

 
A nagypaneles vágányépítés egyik első alkalmazási helye a Bécsi úti vágányépítés volt. Itt egy évtizeddel később az 1-es villamos megnyitásával új nyomvonalra helyezték a vágányokat, miközben az utat is jelentősen kiszélesítették.
Tudnivalók  >>
kelt
vonal
útvonal
mettől meddig
menetrend
megjegyzés
1975.01.08.
55
Balzac utca - Visegrádi utca - Kádár utca felé
01.02-től (Cs)
 
típusváltás
1975.01.08.
33
Váci út - Marx tér felé
01.02-től (Cs)
 
típusváltás
1975.01.08.
42, 42/A
Madách tér
   
a fékbehúzói szolgálat megszűnik
1975.01.29.
 
Mester utca VÁ
01.26-tól (V)
 
Ideiglenesen módosul a végállomási rend: az I-es vágány csak félreállásra használható
1975.03.12.
11, 33
Flórián tér - Vörösvári út
11: Margit híd - Flórián tér
33: Marx tér - Flórián tér
03.17-től (H)
11: Ma 4.30 0.35
Fl: 4.15 24.00
33: Ma 4.15 24.00
Fl: 4.45 0.20
Vágányfelújítás előreláthatólag három hónapon keresztül
Óbuda kocsiszín elérhető az egyik vágány fenntartásával
Flórián téren ajtócsukó szolgálat
Pótlóbusz K jelzéssel Flórián tér és Óbuda kocsiszín között 
A szolgálati villamosok (Moszkva térre, Váci úthoz, Marx térre) Flórián térig közlekednek, autóbusz csatlakozással
1975.03.12.
13, 23
Kispest kocsiszín - Közvágóhíd
03.17-től (H)
 
Kocsiszíni útvonal módosul: Üllői út - Nagyváad tér - Üllői út - Könyves K. krt. - Markusovszky lejtő - Közvágóhíd
1975. 03.27.
61
Hegyalja út mh.
03.31-től (H)
 
vasár- és munkaszüneti napokon a Hegyalja út mh. Moszkva tér felé megszűnik (a nyári balatoni forgalom miatt)
1975.05.07.
41
Kamarerdő - Budaörs MÁV állomás
04.25-től (P)
 
A budaörsi MÁV vasúti híd átépítési munkáinak befejeztével a 41-es ismét eredeti útvonalon közlekedik (Forgalmi telep - Budaörs).
1975.05.07.
62, 68
Örs vezér tere
05.13-tól (P)
 
A vágányokon való átjárás elkerülése végett a szerelvény mindkét oldalán ki kell nyitni az ajtókat.
1975.05.07.
29, 29Y
 
05.21-05.29.
29: Jó 7.00 20.40
Vás: 7.20 21.00
29Y: Bar: 8.00 20.40
Vás 8.20 21.00
BNV
(29Y: csak 05.24 (Szo). és 05.25 (V))
1975.05.14.
1975.06.19.
2, 2A
Kossuth tér - Jászai Mari tér
2: Közvágóhíd - Kossuth tér
2/A: Boráros tér - Kossuth tér
05.20-tól (K) 06.20-ig (P)
2: Köz 4.10 0.20
Kos: 4.27 0.46
2/A: hétköznap Bor: 5.00 8.20
14.30 18.20
Kos: 5.12 8.32
14.42. 18.32
2/A: szombat: Bor: 5.00 8.20
11.00 16.00
Kos: 5.12 8.32
11.12 16.12
Vágány- és közműépítés a Kossuth Lajos téren
Visszafogás a Garibaldi utcai visszafogó váltón.
Pótlóbusz a Kossuth tér és a Jászai mari tér között
1975.05.14.
19 ICS-k
Óbuda üe. kocsiszíni útvonal
   
Óbuda üe. - Vörösvári út - Árpád híd - Váci út - (Visegrádi utca) - Szt. István krt. - Mártírok útja - Moszkva tér - Krisztina krt. - Döbrentei tér
1975.05.21.
3, 33, 55
Marx tér és Kádár utca VÁ 
05.25-től (V)
 
Munkaszüneti napokon a 33-as a Kádár utcához jár (a jobb oldali vágányra). A 3, 55-ös a Kádár utcában a jobb vágányra áll be (a 12, 14, 33-as megállóhelyeire)
1975.05.28.
75, 79
Váci út VÁ
05.31-től
 
hétvégén a Váci úti végállomáson menetirányító nélkül közlekednek
1975.06.04
9, 18, 19
Gellért rkp.
06.04-től (Sze)
 
Egyvágányú villamosforgalom jelzővel szabályozva. Legfeljebb 2 villamos jelentkezhet be egy irányból. Az irányító fülke a Döbrentei téren van elhelyezve
1975.06.11.
 
Baross tér - Festetich utca
06.05-től (Cs)
 
Forgalomirányító jelzőlámpa üzembehelyezése
1975.06.11.
1975.06.23.
11, 17
Bécsi út - Frankel Leó út
17: nem közlekedik. 
11: Nagyszombat utca - Bécsi út 
06.16-től (H) 
07.26-ig (Szo)
11: Bé: 4.20 0.20
Na: 4.40 0.45
Előreláthatólag 08.15-ig vágányfelújítás.
Nagyszombat utcánál visszafogó - önindítós VÁ.
Pótlóbusz Margit híd - Nagyszombat utca (ill. Margit kórház között)
Szolgálati villamos csak Nagyszombat utcáig, onnét szolgálati villamost pótló busz a Moszkva térre
1975.06.25.
 
Zugló ksz, Bosnyák tér
07.03-tól (Cs)
 
A Bosnyák téren forgalomirányító jelzőlámpa üzembehelyezése (a kocsiszíni menetek biztosításával)
1975.06.25.
K
Boráros tér - Nagyvásártelep
07.04-től (P) üzemzásrás
 
A 22-es villamost pótló K jelzésű autóbuszviszonylat megszűnik. 07.05-től indul meg a 79-es autóbuszjárat.
1975.07.03.
56, 58
Szilágyi E. fasor
56: Budagyöngye - Hűvösvölgy
58: Budagyöngye - Zugliget
07.07-től (H)
56: Bu: 4.31 0.40
Hű: 4.50 0.58
58: Bu 4.55 0.40
Zu: 4.40 0.05
Vágányépítés a Szilágyi Erzsébet fasorban
Visszafogás a Budagyöngye elágazás elött lévő visszafogón.
Az 59-es villamosviszonylat járműveit a Fogaskerekű kocsiszínből kell biztosítani.
Pótlóbusz Moszkva tér és Szépilona kocsiszín között
Szolgálati villamosok Szépilonáról (Hűvösvölgybe és Zugligetbe), illetve Moszkva térről (Móricz Zs. körtér ill. Farkasrét felé). Moszkva tér és Szépilona között szolgálati villmamost pótló busz közlekedik.
1975.07.09.
31/É
 
07.07-től (H)
 
A 79-es buszhoz való kapcsolat miatt csak Pesterzsébet felé a 31/É útvonala módosul: Mester utca - Markusovszky lejtő - Közvágóhíd - Gubacsi út - Határ út, tovább az útvonal változatlan.
1975.07.23.
62, 67, 69
Széchenyi utca mh.
07.21-én (H)
 
A megállóhely megszűnik.
1975.07.23.
1975.09.04.
24
Mező Imre úti vágányépítés
24: nem közlekedik
07.22-től (K) 09.03-ig (Sze)
 
A 23-as villamosviszonylat a 24-es üzemidejében közlekedik
A 2-es, 2/A, 9, 18, 61-es villamosviszonylat kocsiszíni útvonala módosul: 
2, 2/A: Baross ksz - Mező Imre út - Vajda P. út - Könyves k. krt - Mester u. - Hámán Kató utca - Soroksári út. A Hámán K. utca - Mester utca kereszteződésében váltó- és jelzőőri szolgálat.
9, 18, 61: a Mester utcáig a 2-essel azonos, onnét - Tompa utca - Petőfi híd - Móricz Zs. körtér (a 61-es és a 18-as János kórház irányba a Nagykörúton végig)
Szolgálati villamosok útvonalai módosulnak.
1975.07.30.
40
Béke tér - Pestimre
08.03-án (V)
 
A 40-es villamos a 93/Y autóbusz megindításával (08.04.) megszűnik.
1975.07.30.
29, 29Y
 
08.18-09.30.
29: Jó 7.00 20.40
Vás: 7.20 21.00
29Y: Bar: 8.00 20.40
Vás 8.20 21.00
Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás, AGROMASEXPO
(29Y: csak 08.30-31; 09.06-07, 09.13-14)
1975.07.30.
36
36: Baross tér - Zalka Máté tér
08.06, 8:00-tól (Sze)
változatlan
Kőbánya vkp. építési munkálatai miatt rövidített útvonalon közlekedik. Zalka M. téren beépített váltó - önindítós VÁ.
1975.08.13.
       
Szolgálati villamos útvonalának módosítása: Kispest ksz - Nagyvárad tér - PI. - Nagyvárad tér.
A IV. üe. 14. sz. szolgálati villamosa megszűnik.
1975.08.13.
9, 47
Leányka u. 11. sz. elött
08.08-án  (P)
 
Új megállóhely létesítése.
1975.08.19.
10
Kálvin J. utca mh.
08.14-én (Cs)
 
Az ajtócsukó szolgálat megszüntetése érdekében új megállóhely kiépítése a 10-es egyvágányú szakaszán Rp. irányába a kerszteződés elött.
1975.08.28.
14
Kádár utca - Újpest, Pozsonyi utca
09.01-től (H)
Ká: 5.00 21.00
Po: 4.35 20.35
A 14-es villamos lerövidítése, a Pozsonyi utcánál hurokvégállomás lett kialakítva.
1975.08.28.
12
Dózsa György úti vágányépítés
12: Pozsonyi út - Kádár utca
12: Rp. Dózsa Gy. út - Rp.-Újp. MÁV áll.
09.03-tól (Sze)
Rp. Dó: 4.30 0.52
MÁV: 4.39 1.01
Kocsiszíni menet: Angyalföld ksz. - Pozsonyi út - Árpád út - Rp.
Pótlóbusz Rp. MÁV áll.- Pozsonyi utca között
Szolgálati villamosok útvonala módosul Angyalföld ksz-ből (Marx tér felé). Szolgálati villamost pótló autóbusz Rp. felé.
1975.09.17.
29, 29Y
 
10.15-10.23.
29: Jó 7.00 20.40
Vás: 7.20 21.00
Őszi BNV.
1975.09.24.
1975.11.04.
12
Dózsa György úti vágányépítés folytatása
12: Pozsonyi út - Kádár utca
09.29-től (H) 11.01 9:50-ig (Szo)
 
Pótlóbusz jár a Pozsonyi úttól Rákospalota, Dózsa Gy. úthoz.
1975.10.08.
9, 18, 19
Gellért rkp.
10.14-től (K)
 
Egyvágányú villamosforgalom jelzővel szabályozva. Legfeljebb 2 villamos jelentkezhet be egy irányból. Az irányító fülke a Döbrentei téren van elhelyezve.
Megálló áthelyezések a Döbrentei téren.
1975.10.14.
28/Y
Festetich utca - Új köztemető
10.25-26, 10.31, 11.01-02
 
Temetői járat
Megálló megszűnik: Keresztény temető.
Ideiglenesen kettős megálló az Új köztemető
1975.10.14.
37
József krt - Új köztemető
10.25, 10.27-11.01
18:00-ig
Temetői járat
1975.10.14.
42/B
Nagyvárad tér - Kispest, Tóth Á. u.
10.25-26, 10.31, 11.01-02
 
Temetői járat
1975.10.14.
59/A
Moszkva tér - Farkasréti temető
10.25-26, 10.31, 11.01-02
10.27-10.30. (H-Cs)
H-Cs: 8.30 18.00
Temetői járat
P-Sz-V: megálló megszűnik: Istenhegyi út, Liptói utca, Süveg utca
(Az 59/A is Farkasrétnél végállomásozik)
1975.10.16.
1975.11.12.
13, 30, 31, 32/I
Gubacsi úti vágányépítés
13: Örs vezér tere - Pacsirtatelep
30: Ferenc krt - Közvágóhíd
30/A: Szabó tp. - Határ út
31/A: Pacsirta tp. - Határ út
32/I: nem közlekedik
31/É: Ferenc krt - Közvágóhíd
10.17-től (P)
11.07-ig (P)
13: Ö: 4.35 0.03
Pa: 4.10 23.10
30: Fe: 5.00 0.15
Kö: 4.45 24.00
30/A: Sz: 4.30 0.20
Ha: 4.42 0.33
31/A: Pa: 4.30 0.28
Gu: 4.47 0.45
Nagypaneles vágányépítés a Gubacsi úton.
13-as a Közvágóhíd helyett a Pacsirtatelephez közlekedik
30/A, 31/A körforgalom Pesterzsébeten.
Villamospótló busz Közvágóhíd és Határ út között, éjszaka villamospótló busz Közvágóhíd és Pacsirtatelep között.
1975.11.12.
32/I
 
11.07-én (P)
 
A 32/I villamos üzemeltetését kihasználatlanság miatt megszűntettük.
1975.11.12.
1975.12.03.
11, 17
Bécsi út - Frankel Leó út
17: nem közlekedik. 
11: Nagyszombat utca - Bécsi út
11.10-től (H) 12.08-ig (H)
11: Bé: 4.20 0.20
Na: 4.40 0.45
Vágányfelújítás a Bécsi út - Frankel Leó utcában.
Pótlóbusz Margit híd - Nagyszombat utca (ill. Margit kórház között)
Szolgálati villamos csak Nagyszombat utcáig, onnét szolgálati villamost pótló busz a Moszkva térre
1975.11.12.
64
Bosnyák tér VÁ
11.17-től
 
A felszállóhely megszűnik, az utasok felszállása az előző leszállóhelyen történik.
1975.12.03.
19, 49
Bartók Béla út
19: Móricz Zs. körtér - Batthyány tér
49: Móricz Zs. körtér - Marx tér
49/É: Móricz Zs. körtér - Moszkva tér
12.08-tól (H)
19: Mó: 4.30 23.08
Bat: 4.12 23.00
49: Ma: 4.40 1.00
Mó: 4.20 0.40
Vágányépítés a Bartók Béla úton.
Kelenföld üe. és Móricz Zs. körtér között egyvágányú forgalom fenntartva: Körtér felé: 4:00-6:10, 12:50-14:20, 17:30-19:00, Kelenföld felé: 7:30-9:00, 120:10-22:30; a közbeeső időszakokban (Füzesi fmh. üzemi menetei) diszpécseri engedéllyel 
1975.12.03.
11
 
12.08-tól (H)
 
A 11-es vonal 1400-assal indul meg a vágányépítés befejezése után. A Margit hídi VÁ-ra csak behajtott tükörrel szabad behaladni.

Pótlóbuszok 1975-ben:

kelt
vonal
szakasz
menetrend
garázs
mettől meddig
megjegyzés
1975.01.16.
M
Baross tér - Madách tér
hétköznap: Bar: 8.30 18.30
hétvége: Bar: 8.30 15.30
Fürst
Mező
Récsei
01.21-től
a mozgólépcsők nagyjavítása miatt metrótehermentesítő buszok
1975.03.12
Flórián tér - Óbuda kocsiszín
Fl: 4.25 0.25
Ób: 4.20 0.20
Fürst 
03.17-től
Vágányfelújítás a Vörösvári úton
1975.05.14.
1976.06.19.
K
Kossuth L. tér - Pálffy Gy. u.
Kos: 4.27 0.36
Pál: 4.20 0.40
Fürst
Óbuda
05.20-tól (K) 06.20-ig (P)
Vágány- és közműépítés a Kossuth Lajos téren
1975.06.11.
1975.06.23.
11-es VP
Margit híd - Nagyszombat utca
Mar: 4.30 0.35
Na: 4.30 0.30
Óbuda
06.16-tól (H) 07.26-ig (Szo)
Vágányépítés a Bécsi úton és Frankel Leó utcában előreláthatólag 08.15-ig.
1975.06.11.
1975.06.23.
17-es VP
teljes vonalon
megegyezik a 17-es villamossal
Óbuda
06.16-tól (H) 07.26-ig (Szo)
Vágányépítés a Bécsi úton és Frankel Leó utcában előreláthatólag 08.15-ig.
1975.06.19.
M
Baross tér - Madách tér
hétköznap: Bar: 5.30 8.30
15.00 18.30
hétvége: Bar: 5.30 8.30 12.30 15.30
 
06.21-től (Szo)
a mozgólépcsők nagyjavítása miatt metrótehermentesítő buszok
1975.07.03
56-58 VP
Moszkva tér - Szépilona ksz.
Szé: 4.50 1.15
Mo: 4.20 0.30
Óbuda
Récsei
07.07-től
Vágányépítés a Szilágyi Erzsébet fasorban
1975.07.23.
1975.09.04.
K
Orczy tér - Dandár utca
Or: 4.05 0.35
Dan: 4.30 0.55
Óbuda
Mező
Récsei
Kilián
07.22-től (K) 09.03-ig (Sze)
Vágányépítés a Mező Imre úton
1975.08.28.
K
Rp. MÁV áll. - Pozsonyi út
MÁV: 4.38 0.38
Po: 4.50 0.48
Óbuda
Récsei
Mező
Kilián
08.03-tól (Sze)
Vágányépítés a Dózsa György utcában
1975.09.24.
K
Rp. Dózsa Gy. út - Pozsonyi út
Pozs: 4.50 0.53
Rp: 4.30 0.35
Óbuda
Récsei
Mező
Kilián
09.29-től (H) 11.01 9:50-ig (Szo)
Vágányépítés a Dózsa György utcában, illetve Rákospalotán.
1975.10.16.
1975.11.12.
K
Közvágóhíd - Határ út
Kö: 4.30 0.25
Ha: 4.50 0.45
Fürst
Récsei
10.17-től (P)
11.07-ig (P)
Vágányépítés a Gubacsi úton
1975.10.16.
1975.11.12.
K
Közvágóhíd - Pacsirtatelep
Kö: 0.40 4.30
Mező
10.17-től (P)
11.07-ig (P)
Vágányépítés a Gubacsi úton. Csatlakozik a rövidített 31/É-hez
1975.11.12.
1975.12.03.
K
Margit híd - Nagyszombat utca
Mar: 4.30 0.35
Na: 4.30 0.30
Óbuda
11.10-től (H) 12.08-ig (H)
Vágányépítés a Bécsi úton és Frankel Leó utcában
1975.11.12.
1975.12.03.
K
teljes vonalon
megegyezik a 17-es villamossal
Óbuda
11.10-től (H) 12.08-ig (H)
Vágányépítés a Bécsi úton és Frankel Leó utcában
1975.12.03.
K
Móricz Zs. körtér - Kelenföldi pu., Etele tér
Et: 4.20 0.40
Mó: 4.30 0.50
Fürst
Récsei
12.08-től (H)
Vágányépítás a Bartók Béla úton

Érdekességek:
1975.04.21-től Szolgálati autóbusz beindítása Óbuda üe. - Pilisvörösvár -Piliscsaba - Tinnye - Piliscsév között (76 km).



Ez a táblázat a BKV Forgalmi Szolgálati Utasításaiból (FSZU) készült, a kötöttpályás közlekedést érintő adatok lettek kigyűjtve. Ez a belső utasítás szabályozza az előre tervezett forgalmi terelések általános körülményeit, melyeket körlevélként megkaptak az egyes üzemegységek. A táblázat oszlopai értelemszerűek, az első oszlop az FSZU kiadási dátumát jelzi.
Ahol nincs pontos időpont kiírva a dátumok mellett, mindenütt az üzemkezdetet kell érteni (megszűnésnél is!). A dátumok melletti betű (H-K-Sze-Cs-P-Szo-V) természetesen a hét napjait jelenti. Az első és utolsó indulásnál mellett a röviditések értelemszerűen az adott járat végállomásait jelenti (pl. a 29-esnél Vás = Vásárváros, Jó = József krt.). Az FSZU-k után egy külön táblázat tartalmazza a pótlóbuszok adatait.

Szerkesztette: Németh Zoltán Ádám
FSZU 1975.