A budafoki erőművet a Budapest Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút (B.B.V.V) 1914-ben helyezte üzembe, a törökbálinti vonal megnyitásával összefüggésben. Ez váltotta fel az eredetileg a Budafok Forgalmi telepen 1899-ben létesített áramfejlesztő telepet.

Az áramfejlesztés gőz segítségével történt, a kazánokat szénnel fűtötték. A tüzelőanyag szállítására iparvágányt létesítettek. A kiszolgálást Budafok MÁV állomásról (a mai Budafok-Hárosról) a BBVV saját mozdonyával végezte.


A B.B.V.V. 1-es pszú mozdonya nagyvasúti kocsikban érkezett szenet továbbít a budafoki erőműbe

Az áramtermelés az erőműben 1931-ben szűnt meg. Ezután a vontatási energiát a Budapest Székesfőváros Elektromos Művek lágymányosi telepéről vásárolták. Az erőmű helyén áramátalakító állomás létesült.


Az iparvágány ábrázolása egy 1933. évi rajzon

Az áramátalakító iparvágányát később bővítették az innen kiágazó albertfalvai 120 kW-os alállomás iparvágányával.


Ezen az 1960-as évek eleji rajzon látszik a kibővített iparvágány

Illetve ugyanez egy katonai térképrészleten az 1960-as évekből

1945-ben létesítettek nagyvasúti kapcsolatot Budafok forgalmi telep és Budafok-Albertfalva MÁV állomás között. Ezután a budafoki erőmű iparvágányára már lényegesen rövidebb úton érkezhetett az elegy.


BAFOG

Az 1960-as években a volt budafoki erőmű területén működött a Budafoki Alkatrészgyártó Forgácsoló Gépműhely (BAFOG), melyet a BHÉV az összes vonalat kiszolgáló központi gyártó műhelynek rendezett be. A BAFOG a budafoki vonalcsoport 1963. január 1-i FVV-hez kerülése után tovább működött.


Az iparvágány kiágazása és környezete egy 1970. körüli ábrázoláson


Jobbra az iparvágányt ábrázoló 1970-beli rajz »
A korabeli leírás szerint a telepen lévő iparvágány-hálózat kifogástalan állapotban volt.


Az iparvágány környezetének ábrázolása egy 1977-es rajzon

Fotó: Gerry Brooks                           
1981 nyarán egy 1600-as motorkocsi halad el az iparvágány mellett

Az iparvágány környezetének ábrázolása 1982-ből

Az iparvágány funkciójának csökkenésével idővel egy részét visszabontották, elrendezése így gyakorlatilag visszaállt az 1930-as évekbelire.

Teltek-múltak az évek, az iparvágányon már réges-régen nem volt kiszolgálás, mégis teljesen épen megmaradt felsővezetékkel együtt, ami ebben a korszakban kisebbfajta csodának számít. Az alábbi három kép 1999. májusában készült.




Fotók: Szelényi Gábor
Ez az állapot maradt fenn a közelmúltig, amikoris 2007. elején a váltót kiszedték, az úttestet keresztező részt pedig leaszfaltozták.





Végezetül az iparvágány ábrázolása egy 2005. körül készült ortofotón, és az erről szerkesztett rajzon.

           
Kapcsolódó link: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Felhasznált irodalom: 100 éve indult útjára a Budapest Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút - a BKV jubileumi kiadványa
Németh Zoltán Ádám gyűjteménye
Fotók:  Fejes Balázs, Gerry Brooks, Szelényi Gábor és ismeretlen szerzők

Vissza az iparvágányokhoz Vissza a teherszállításhoz
Vissza a kezdőlapra