A Porfestékgyár iparvágánya

Budapest IV. ker, Külső Váci út 75.
Megszűnt 1979-ben


A lezárt Dallos Gy. utca. Jobbra a volt Porfestékgyár telephelye 

A Dr. Keleti és Murányi Vegyészeti Gyár 1903-ban költözött Újpestre a Váci úti telephelyre, majd 1904-re elkészült a gyárat kiszolgáló, Váci úti villamospályából kiágazó 130 m hosszú iparvágány is. A gyár profiljának egyik meghatározó terméke a porfesték volt.


Az iparvágány kiágazása 1915-ben a Váci úti második vágány építésekor


Helyszínrajz az 1920-as évekből


A gyár látképe

  
Az iparvágány és a vonali kiágazás ábrázolása 1930 körül

1948-ban az államosítás során több, egyéb porfestékipari gyár beolvasztásával létrehozták a Vegyi- és Porfestékipari Vállalatot, majd 1959. január 1-től a gyár a Lakk- és Festékipari Vállalat I. sz. telepeként működött.


Az iparvágány helyszínrajza 1959-ben


Kiszolgálási utasítás 1959-ből


Érdekes, hogy 1960-ban tervezték az iparvágány átépítését oly módon, hogy a Váci út Duna felőli vágányából ágazott volna ki, ezzel együtt áthelyezték volna az egyszerű vágánykapcsolatot is. Erre valószínűleg a nagyobb elérhető ívsugár és így a szűk íveken közlekedni nem képes kocsik fogadása miatt lett volna szükség. A végül meg nem valósult átépítésről az alábbi helyszínrajz maradt fenn.


Az 1960-ban tervezett átépítés

Az iparvágány forgalma az 1960-62 közötti időszakban évi 700-900 kocsi körül mozgott. Kiszolgálása Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep - István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Aranyköz - Váci út útvonalon történt.



Az iparvágány helyszínrajza 1962-ben,

 illetve 1971-ben »


1968-ban egy újabb átszervezés keretében a gyár a Budalakk Festék- és Műgyantagyár II. számú telepeként működött tovább, de már nem sokáig. Még abban az évben felépült Szolnokon a Tiszamenti Vegyiművek Porfesték gyára, mely az újpesti gyár szerepét fokozatosan átvette. 1969 folyamán a pigmentgyártást fokozatosan beszüntették, majd 20.000 m2-es területét 1970 novemberében kiürítették és a szomszédos Egyesült Izzó telephelyéhez csatolták. Az iparvágány megmaradt, azt vélhetően az Izzó használta tovább.


Az iparvágány kiágazása a Váci útból egy 1978-as rajzon

Az iparvágány Váci úti kiágazási váltóját 1979-ben kiépítették, majd az iparvágányt magát 1982-ben selejtezték.


Helyszínrajz

A telephely az utóbbi időkben a TUNGSRAM gépkocsiparkolójaként szolgál.

Kapcsolódó linkek: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Fotók:  Fejes Balázs, és ismeretlen szerzők
Felhasznált irodalom: Újpesti Helytörténeti Értesítő, Budapest, 2009/2-es szám.
Juhász Erzsébet: Százéves a budapesti bal parti körvasút, Vasúthistória Évkönyv 1989.

Vissza az újpesti körzethez
Vissza az iparvágányokhoz Vissza a teherszállításhoz
Vissza a kezdőlapra