Kezdőlap








Teherszállítás









Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép



Iparvágányok I.
Teherkocsik





Ferencváros ksz. körüli telephelyek
02-es raktár
12-es raktár
Fc ellátó szolgálat
Fc fatelep
Fc kábel tp
Fc műhely
Pirók főműhely


Pirók Gyula főműhely
Budapest IX. ker, Lenkei János u. 15-17.
Megszűnt 1998.06.30-án


Balra az udvar, jobbra a csarnok belseje

A Budapesti Városi Villamos Vasút (BVVV) az 1904-ben felépített Ferencvárosi forgalmi telep melletti telken az 1910-es években pályafenntartási telepet és műhelyt létesített.


A környék elrendezési vázlata 1923-ból

A telep mind a villamosvasúthoz, mind a nagyvasúthoz csatlakozott, utóbbihoz Ferencváros MÁV állomásnál.

  
A telep vágányhálózata 1935-ből és 1937-ből

         
Vágányrajz 1947-ből és az 1959. évi teherszállítási utasításból

A II. világháborúban a telep területe
a Ferencvárosi rendezőpályaudvar közelsége miatt különösen ki volt téve a légitámadásoknak.

    
Légifotó 1944-ből, illetve a telep látképe 1945-ből

A pályafenntartási telephely idővel a Pirók Gyula főműhely nevet vette fel. Itt készítették a villamosvasúti kitérőket, keresztezéseket, bonyolultabb vágányrendszereket.


Katonai térképrészlet az 1960-as évekből


A telep képe az 1960-as évekből


Az 1963-as állapot légifotón


   
Az első két ábra az 1960-as évekből származik, míg a harmadik 1970 körüli

Az 1960-as években a Pirók főműhely kapcsolata a MÁV felé közvetlenül biztosított volt, míg ez a vágányhálózat az 1970-es évekre átépült, amelynek során az összeköttetés a hálózattal a BKV 12-es raktáron keresztül közvetett módon került kialakításra. Ezzel együtt a telepen belüli vágányhálózatot drasztikusan megritkították, gyakorlatilag csak egy minimálisan szükséges csonakvágány maradt, amely egy darupálya alatt végződött. A korábbi csarnoki vágányt is megszüntették.Ez az elrendezés azután egészen a megszűnésig változatlan formában maradt.

      
Életkép 1976-ból egy légifényképen, illetve egy kép a 80-as évekből, háttérben a pft. teleppel.

A telepen rendszeresen megfordult a 7303-as villamos mozdony, melyet a főműhelyben és a környező telephelyeken használtak tolatásra.



A telep hátsó része a Könyves Kálmán krt. felől 1992-ben

Ugyanez az előtér 1994-ben. A középen lévő vágány ment be jobbra a pft. telephelyre »




Vágányrajzok az 1990-es évek elejéről

1994-95. között a Könyves Kálmán körút átépült, módosult a kocsiszín és a telephelyek kiágazása. Ekkor a Pirók főműhely még működött, elnevezése ekkoriban Kitérőgyártó Üzem volt.


Légifelvétel 1995. körülről (Fotó: Tildy Tibor)
  
A telephely 1998.06.30-ig működött, majd kiürítették.

 
Légifotó 1999. körülről, illetve a kiürített telep 2001-ben

A telephelyet a BKV értékesítette, irodaház és autószalon épült fel rajta.

     
Légifényképek a megváltozott funkciójú telepről (Fotó: civertan.hu)

Kapcsolódó link: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Felhasznált irodalom: Edvi Illés Aladár: Budapest műszaki útmutatója, 1896.
A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada, a BKV kiadványa 1987.
Németh Zoltán Ádám és Szelényi Gábor gyűjteménye
Fotók: Civertan, Fejes Balázs, Fentrol.hu, Fortepan.hu, Tildy Tibor és ismeretlen szerzők
Vissza az elejére